Het echte werk is begonnen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Wilbers - WaarBenJij.nu Het echte werk is begonnen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Wilbers - WaarBenJij.nu

Het echte werk is begonnen

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal!

Week 3 is inmiddels alweer aangebroken. De tijd vliegt echt voorbij! Vorige week maandag zijn we begonnen aan onze eerste echte stagedag. Het zijn erg leuke maar vermoeiende dagen. Het wekkertje gaat iedere ochtend om 05:30 uur. Veeeel te vroeg!! Omdat onze stageschool niet om de hoek ligt, worden we dagelijks opgehaald door een collega. We moeten eerst een half uur naar deze plek toelopen om dan vervolgens nog een kwartier te rijden. Het zijn vrij lange dagen ondanks het feit dat de school maar tot 14:00 uur duurt.

De eerste stagedag begon met een domper. We hadden allebei geen oog dichtgedaan 's nachts en het geluid van de wekker kwam als een enorme shock. "Neaaa, zeg neet det dit de wekker is" galmde door de kamer. Helaas, 't waas toch echt de wekker. Met dikke wallen onder de ogen rolden we ons nestje uit en trokken we onze degelijke outfit aan om er vervolgens achter te komen dat alle leerkrachten in een hemdje, jurkje of korte broek rondliepen. Heel erg fijn. Gelukkig was de rest van de dag heel leuk!

Na de wekelijkse vergadering op maandagmorgen loop ik naar het klaslokaal van class 3T. Het lokaal is heel leuk aangekleed en erg fleurig. Er hangt veel informatie aan de muur die bruikbaar is voor de kinderen. De kinderen komen rond 07:50 uur heel stil binnen. Ze dragen allemaal een schooluniform. Ze moeten meteen het huiswerk voor die dag in hun agenda schrijven. Dit gebeurt allemaal in stilte. De rekenlessen vind ik erg goed. Er wordt veel gebruik gemaakt van materialen en de kinderen zijn veel met elkaar in gesprek tijdens de les. De leerkracht stelt constant vragen en geeft zelf eigenlijk geen uitleg.

Het viel me wel op dat alleen de rekenles zo groots wordt aangepakt. Een keer per week krijgen de kinderen een spellingles. Deze les duurt een half uur. Ze moeten dan een aantal woorden overschrijven en verder gebeurt er niets. Op vrijdag worden deze woorden in een dicteevorm afgenomen. Het werk wordt nagekeken en hier blijft het ook bij. Fouten worden niet verbeterd en kinderen weten dus alleen dat ze een woord fout hebben opgeschreven. Hoe ze het wel moeten schrijven, weten ze niet. De groepsleerkracht geeft hier lang niet alle vakken. Er zijn vakleerkrachten aanwezig voor behoorlijk wat vakken. Dit betekent dat de groepsleerkracht tussendoor behoorlijk wat vrije tijd heeft.

Mijn mentor is best wel streng tegenover de kinderen. Als ze ergens niet tevreden over is, dan laat ze dit op een vrij duidelijke manier merken. Ze is heel duidelijk tijdens haar uitleg en kinderen weten precies wat ze wel of niet mogen doen. Verder kan ik het wel goed vinden met mijn mentor. Ze is heel aardig tegen mij en laat blijken dat ze vertrouwen in mij heeft. Ik mag doen wat ik wil en ik hoef haar methode niet te volgen. Ik ben uitgenodigd voor een picknick in het park met haar vriendinnen en voor een etentje bij haar moeder. Heel gezellig!

We hebben iedere woensdag de tijd om aan ons meesterstuk te werken. Afgelopen week hadden we nog niet echt iets om aan te werken, dus we konden lekker iets leuks gaan doen! We hebben de bus gepakt en zijn naar V&A Waterfront gegaan. Dit is een erg leuke en mooie plek met een shoppingcenter, aquarium en nog veel meer. We wilden graag naar het aquarium maar we waren onze camera's vergeten. Zo heerlijk toeristisch als we zijn konden we dus echt niet naar binnen gaan zonder camera. Dit hebben we dus overgeslagen. We hebben lekker ergens gegeten en gewinkeld. Best jammer dat we niet zoveel geld bij ons hadden, dus we waren zo uitgewinkeld. Ondanks dat hebben we toch een super dag gehad!

Afgelopen vrijdag was het South-Africa day. Op stage moest iedereen kleren aan in de kleuren van de Zuid-Afrikaanse vlag. De kinderen hadden allemaal Zuid-Afrikaans eten meegenomen dat 's middags verdeeld en opgegeten zou worden. Gedurende de dag vonden verschillende activiteiten plaats die betrekking hadden tot Zuid-Afrika. Dit was erg leuk om mee te maken.

In het weekend was het echt heel erg warm. Zaterdag zijn we weer teruggegaan naar V&A Waterfront. Dit keer met camera en wat meer geld op zak. Terwijl we over een brug liepen zagen we zeehondjes onder de brug door zwemmen! Helemaal in ons element werden de camera's uit de tas getrokken. Blij als kleine kinderen stonden we op de brug dat we wilde zeehondjes gezien hebben EN er een foto van hebben! Daarna zijn we nog naar het aquarium geweest. Ook hier hebben we natuurlijk foto's gemaakt. Toen we uit het aquarium kwamen, zijn we over een markt gelopen. Hier kon je voor weinig geld een half uur gemasseerd worden. Natuurlijk konden wij dit aanbod niet afslaan. Ik had me echter al heel snel bedacht toen ik op die tafel lag. Het was alles behalve lekker. De mevrouw die mij masseerde duwde heel erg hard en het deed echt pijn. Ik vond het meer martelen dan masseren. Hierna hebben we nog wat leuke dingetjes gekocht en hebben we lekker uit gegeten. Wederom een super dag dus!

Zondag was het 40 graden dus we hebben niets anders gedaan dan gezwommen en gelegen. We zijn inmiddels wel al een stuk bruiner dan toen we hier kwamen! Happy me!

Jullie horen snel weer van me!

Dikke knuffel,
Inge

  • 17 Februari 2014 - 19:01

    Jule:

    Haa muppie..
    Ik bin echt blie detse 't zoe naor dien zin hebs!!
    En bin maar blie met det lekker werme weer..
    Daon yvette de groetjes van mig!
    En we whatsappe snel weer

    Kussiekissie

  • 17 Februari 2014 - 19:58

    Irma:

    Haaaaa Inge

    Wat ein leuk verslaag wer! Wat maak ge toch allemoal mei.As ig ut klasje zeen oppe fotoos, zouwse neet zegge desse in Zuid- Afrika bus.Zuut dur good oet en zoee te huure hease ut good noh diene zin.Geniet dur good van! Bun noow alwer beniejd noh dien volgende versjlaag. Tot gauw xx Irma

  • 17 Februari 2014 - 22:18

    Fenna:

    Ohh Inge wat leuk allemaol!! Hiel leuke verslagjes en auk ech leuk um al foto's te meuge zeen (:
    't lokaal zuut der inderdaad vrolijk oet! En fijn desse n goije mentor heas!
    Doot maar lekker hiel hard genieten van t zonnetje, zeehondjes en al t leuks (:
    Dieke kus!

  • 18 Februari 2014 - 11:04

    Jos:

    Ha Inge, blie dess dig doa al toes veulsz. Blieve dig op aafsjtand volleguh. Zondaag heufs se niks te verwachtuh van Dames1, we pakkuh unnen baaldaag......... en sjpeule unne angere kier teage VCH.... misjien waal noa 3 mei hahahaha.
    Nouw haaij (shark) dig en bis bald in de ether. Jos

  • 19 Februari 2014 - 09:38

    Hayrullah:

    hoi ik ben hayrullah

  • 19 Februari 2014 - 09:40

    Eftim:

    haaaaaaaaaaa juf ingeeeee wanneer kom je terug is het leuk daar in zuid afrika zag uje leeuwen of apen

    of tijger

  • 19 Februari 2014 - 09:46

    Eftim:

    ik ben weer terug juf kom je op 24 mei terug ik mis jou heel erg en ons hele klas mis jou

  • 19 Februari 2014 - 09:48

    Eftim:

    juf maak ook foto van leeuw pls a u b

  • 19 Februari 2014 - 09:49

    Magomed:

    Ewa Juffrouw,
    Is alles cool daar.
    Met mij alles goed hoor.
    Maar het gaat natuurlijk beter als jij er bent.
    Dus kom snel.
    Haie!!!!!!!!!

  • 19 Februari 2014 - 10:56

    Fatmanur:

    juffrouw Inge waneer kom je terueg kom snel we missen je

  • 19 Februari 2014 - 11:04

    Chadia:

    hallo met chadia we missen je heel erg
    het is niet leuk zonder jou hoe is het daar vind je het leuk
    maar ons vind je leuker toch waneer kom je trug het lijkt wel als of je een jaar
    weg bend dat is niet leuk ik haal slechte punten wand jij geeft geen les kom a.u.b trug
    want ik ret het niet zonder jou

  • 19 Februari 2014 - 11:05

    Rihab:

    juf Jnge kom je heeeeeeeeeel snel terug we missen echt heeeeeeel erg kom a.u.b
    en hoe is het daar bij mij is het goed
    vindt je het daar leuk vinden de kinderen onze tekeningen mooi en leuk
    mis je ons ook erg maar wij missen jouw meer dan dat jij ons mist
    we kunnen niet zonder jouw
    en het lijkt alsof je jaren weg bent
    en je bent de beste juf ter wereld
    ik haal slechte punten kom terug ik haal het echt niet zonder
    het is saai zonder jouw

    gr rihab

    xxx

  • 19 Februari 2014 - 15:29

    Rihab:

    heey juf ine ik ben het rihab
    de hele klas mist je ik mis je het meest
    kom snel terug ik mis je
    hoe is het daar zijn kinderen lief en leuk
    het is hier niet leuk zonder jouw en het is hier ook er saai
    vindt je het daar leuk
    waar vindt je leuker zeker hier
    ik hoop van wel want anders blijf je daar
    en dan is het saaaaaaai
    we missen je
    kom heeeeeeeeeeel snel terug
    waarom ben je naar zuid-afrika gegaan het is saaaai
    waarom ben je gewoon op school gebleven
    dat is toch veel beter want we missen je



    gr.Rihab

    xxxx

  • 20 Februari 2014 - 09:47

    Kerem:

    Wij missen jouw
    Kom aub gauw
    Je bent zo lief
    Daarom schrijven we een brief

    Je komt in mei
    Daarover ben ik niet zo blij
    Want ik kan niet wachten
    We lachten

    Als je komt word het prettig
    Maar niet zo kletserig
    Dat beloof ik jou
    Kom is nou

    (Kostas heeft me geholpen)
    KOM SNEL JUFFROUW!!!

  • 20 Februari 2014 - 09:47

    Kostas:

    Hoi ik ben Kostas doei

  • 20 Februari 2014 - 09:48

    Sandy:

    Hey juf Inge is het leuk in Zuid-Afrika??.
    We missen je.



  • 20 Februari 2014 - 09:49

    Kerem:

    gaat alles daar goed we missen jouw !!!!

  • 20 Februari 2014 - 10:51

    Ufuk:

    JUf Inge we missen je!!!!!

  • 20 Februari 2014 - 10:53

    Sabrina:

    juffrouw
    Inge ik mis je heel erg wanneer kom je trug
    gaat het goed met jou is het leuk daar in Zuid Afrika IK MIS JOU ZO ERG


    GROETJES SABRINA

  • 20 Februari 2014 - 17:58

    Loies:

    He geat het good?

  • 20 Februari 2014 - 18:06

    Elif:

    Juf kom aub nauw we hebben je gemist

  • 21 Februari 2014 - 09:54

    Ertugrul:

    hallo lieve juf Inge hoe gaat het met jou in zuid afrika met mij gaat het heel erg goed ik hoop dat je meteen terug komt liefs Ertugrul

  • 21 Februari 2014 - 09:54

    Shirley:

    hoi juffrouw Inge hoe gaat het met jou alles goed en ben je al bruin in afrika geworden en vind je les geven in afrika leuk we misen je allemaal en ik hoop dat je snel trug komt liefs SHIRLEY

  • 21 Februari 2014 - 10:19

    Opa Piet En Oma Bert:

    Ha Ingetje,

    Leuk om jouw verslag te lezen. Je hebt het al goed naar je zin. Wij hebben zondag visite gehad van Ome Jan. Wij zitten nu aan de koffie met Brammetje. Het is hier leuk en gezellig.
    Maar we missen jou wel een beetje (veel).

    Opie en Omie

  • 21 Februari 2014 - 13:07

    Bulut:

    Juffrouw Inge ik mis je heel erg kom snel terug en als je terug komt gaan we dan voetballen met de klas?

  • 21 Februari 2014 - 19:59

    Jolanda:

    Ha inge. Het bevalt je goed zo te lezen. Leuk om mee te kunnen kijken wat je allemaal doet en beleeft. Blijf lekker genieten en sla die zuid-afrikaanse massages maar over in de toekomst. Liefs jolanda

  • 24 Februari 2014 - 10:37

    Jos:

    Ha Inge de raukwollken en kroetdampen zien opgetrokkuh... what the fu.. Prinses Frederieke met heur gevolg heat de ganse kantine op de kop gezattuh en doa noa waare weej op de sjoelsjtroat aan de beurt... wat passen der vuul minse in ein hoes asse se get te drinke geufs en te eate... joamer desse der neet beej kos zien. Maar vanaaf mei duise aug wear alle feesjes mei heej. Enjoy your stay in the South of Africa because its over before you know.
    Zondaag teage VCH hebbuh we maar opgesjoave......leek os beater mwaahhh

    Groet en tot mails

  • 03 Maart 2014 - 08:43

    Elif:

    Lieve juf


    Gaat alles goed met jou?

  • 15 Maart 2014 - 13:01

    Petra Dings:

    Hallo Inge

    Wat een avontuur voor jou om stage te lopen in Zuid Afrika, ik hoop dat je er veel leert en dat je een fijne tijd hebt daar, ik hoorde dat je ouders ook bijna komen.
    Ik wens jullie een fijne tijd daar en zal je reisverslagen verder volgen,

    Heel veel groetjes van je overbuurvrouw Petra Dings

  • 08 April 2014 - 09:14

    Sjuul En Cas :

    Hoi Inge,

    Weej misse dich! Maar haope det se eine hiele fijnen tied haes in dees moeie stad!!
    Geniet d'r van, en vuul plezeer noow det dien pap en mam auk dao zien.

    Knuffel van Cas en Sjuul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Inge

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 3564
Totaal aantal bezoekers 6905

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid-Afrika 2014!!

Landen bezocht: